Αυτo-σαμποτάζ και 3 τρόποι για να περιορίσεις την εμφάνιση του

Αυτo-σαμποτάζ και 3 τρόποι για να περιορίσεις την εμφάνιση του

Το αυτο-σαμποτάζ είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο που παρατηρώ σχεδόν σε όλους τους ανθρώπους  όταν έρχονται αντιμέτωποι με τους στόχους τους. Μάλιστα, δεν είναι λίγες οι φορές, που κάποιοι δεν τολμούν να βάλουν στόχους, επειδή φοβούνται το σαμποτάζ που θα υποστούν από τον ίδιο τους τον εαυτό.

Στα πρώτα επαγγελματικά μου βήματα, έπεφτα συχνά στη παγίδα του αυτο-σαμποτάζ. Οι στόχοι μου ήταν πολλοί, όμως, η σχέση που είχα με τον εαυτό μου δεν διευκόλυνε την υλοποίηση τους.  Γι’ αυτό, έπρεπε να δράσω άμεσα. Πήρα, λοιπόν τότε, τη σοβαρή απόφαση, πως θα δημιουργήσω μια φιλική σχέση με το εαυτό μου, πως θα  μετατοπίσω την εστίαση μου, ώστε αντί να ψάχνω τι μπορεί να πάει στραβά, θα εστιάζω τι μπορεί να πάει σωστά. Αγκάλιασα τις αμφιβολίες και τους φόβους μου κι εστίασα περισσότερο στα χαρακτηριστικά και τις δεξιότητες, που θα με υποστήριζαν στην επίτευξη των στόχων μου. Κι έτσι έγινε. Δεσμεύτηκα στην απόφαση μου και από τότε η ζωή μου άλλαξε ριζικά.

Αυτο-σαμποτάζ σημαίνει, ότι ψάχνω λόγους να πείσω τον εαυτό μου, ότι δεν θα τα καταφέρω, ή πως οι άλλοι είναι καλύτεροι από εμένα. Χρησιμοποιώ δηλαδή, επιχειρήματα,  που αποθαρρύνουν κάθε προσπάθεια για πρόοδο και εξέλιξη με απώτερο σκοπό, να παραμείνω αδρανής και στάσιμος.

Το αυτο-σαμποτάζ είναι συνήθως, μια αυτόματη υποσυνείδητη διαδικασία κι οφείλεται κυρίως: στη σύγκριση του εαυτού μας με τους άλλους, στην χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση, στην μη αναγνώριση των προσωπικών κατορθωμάτων και φυσικά, στο φόβο αποτυχίας που έχουμε για κάθε στόχο που θέτουμε. Επίσης,  ένας άλλος τρόπος για να σαμποτάρει κάποιος τον εαυτό του,είναι όταν έχει πολλές απαιτήσεις και μη ρεαλιστικές προσδοκίες από αυτόν. 

Η σύγκριση του εαυτού σου με τους άλλους, είναι μια παράλογη συνήθεια καθώς ο κάθε άνθρωπος είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Έχεις ξεχωριστές δυνάμεις και αδυναμίες κι αυτή είναι η γοητεία της προσωπικότητας σου. Δεν είμαστε όλοι το ίδιο! Σκεφτόμαστε και πράττουμε διαφορετικά, για αυτό και έχουμε διαφορετικά αποτελέσματα και διαφορετικές ζωές. Ο καθένας μας μπορεί να ομορφαίνει τη ζωή με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο.  Η συνειδητοποίηση της μοναδικότητας σου, η αναγνώριση και η αποδοχή των ατομικών σου χαρακτηριστικών, θα σε απαλλάξει από τη διαδικασία της σύγκρισης. Δεν υπάρχει καλύτερος ή χειρότερος. Όλοι είμαστε ισότιμοι με τον δικό μας ξεχωριστό τρόπο.

Η χαμηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση μπορεί να βελτιωθεί, όταν αλλάξεις την οπτική που ερμηνεύεις τη ζωή σου.  Όταν αρχίσεις να αναγνωρίζεις τα επιτεύγματα σου, όταν εστιάζεις στην ενίσχυση των δεξιοτήτων και των δυνατών στοιχείων της προσωπικότητας σου, όταν εστιάζεις στις λύσεις και δεν προσκολλάσαι στα προβλήματα σου.  Για να μπορέσεις να πετύχεις τους στόχους σου, χρειάζεται να δημιουργήσεις μια φιλική σχέση με τον εαυτό σου. Σκέψου, πόσα έχεις καταφέρει μέχρι σήμερα! Αναγνώρισε τα επιτεύγματα σου, μικρά και μεγάλα!Για να τα κατάφερες,σημαίνει πως έχεις τις προϋποθέσεις ώστε να συνεχίσεις να έχεις θετικά αποτελέσματα.

Ο φόβος της αποτυχίας οφείλεται, κυρίως, στο ότι βάζουμε στόχους με βάση τον εγωισμό μας κι όχι τις προσωπικές μας ανάγκες. Μας ενδιαφέρει περισσότερο πως θα εντυπωσιάσουμε και πως θα κερδίσουμε το «χειροκρότημα», παρά στο εάν μας κάνει ευτυχισμένους ο εκάστοτε στόχος. Ένας άλλος λόγος που συντηρεί και ενισχύει αυτό το φόβο, είναι ότι δεν έχουμε προετοιμαστεί εις βάθος για την επίτευξη του στόχου, αλλά επιφανειακά κι αυτό μας δημιουργεί ανασφάλεια για το αποτέλεσμα.

Όλα τα παραπάνω, είναι μια πρώτη εκτίμηση των αιτιών, που ευνοούν την εμφάνιση του φαινομένου του αυτo-σαμποτάζ.  Δεν ισχύουν, κατά τον ίδιο τρόπο, σε όλους τους ανθρώπους. Γι’ αυτό, είναι προτιμότερο, όταν θελήσεις να πετύχεις κάποιον στόχο και νιώθεις ανασφάλεια για την επίτευξη του,  να απευθυνθείς στον κατάλληλο άνθρωπο, που με την τεχνογνωσία του θα σε υποστηρίξει σε αυτή τη διαδικασία.

3 τρόποι που μπορούν να σε βοηθήσουν στη μείωση της εμφάνισης του φαινομένου:

  1. Απόκτησε οικειότητα με την διαδικασία των στόχων. Αντί να περιμένεις να βάλεις έναν μεγάλο στόχο, ξεκίνα με μικρούς καθημερινούς στόχους, ώστε να εξοικειώνεσαι καθημερινά με την ιδέα της επίτευξης τους και για να συγκεντρώνεσαι περισσότερο στο τι κάνεις εσύ, παρά στο τι στόχους έχουν οι άλλοι.
  2. Επιμήκυνε τις δυνατότητες σου – Stretching. Κάθε μέρα, κάνε ένα βήμα παραπάνω που θα σε βοηθήσει να ενδυναμώσεις. Ανέβαζε τον βαθμό δυσκολίας καθημερινά, ώστε να φτάσεις σε θέση να πραγματοποιήσεις τον στόχο σου. Παραδείγματα: για να φτιάξεις κοιλιακούς πρέπει να κάνεις επανάληψη των σετ και να ανεβάζεις τον βαθμό δυσκολίας, αντί για διάβασμα 1 βιβλίο τη βδομάδα ,βάλε στόχο να διαβάζεις 2 βιβλία κ.α.
  1. Καθημερινή ενδυνάμωση μέσω νέων ενδυναμωτικών συνηθειών ( διάβασμα, άσκηση κ.α.). Προτεινόμενη Άσκηση: Μέτρησε τις μέχρι σήμερα επιτυχίες σου. Πως τα κατάφερες; Τι έκανες και πέτυχες; Ποια δυνατά στοιχεία της προσωπικότητας σου συνέβαλαν για την επιτυχία σου;

Να θυμάσαι, πως οι προκλήσεις της ζωής, σε βοηθούν να «στρώσεις» τον χαρακτήρα σου, να ανακαλύψεις τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας σου, ώστε να βελτιώσεις την ποιότητα της καθημερινότητας σου. Μην αφήνεις τον σαμποτάζ να σου στερήσει τη χαρά της δημιουργικότητας και της παραγωγικότητας σου.